Уроци по класическа китара
Historical school #1
Тази година ще ви запознавам с различни школи запазили се във времето. Школи създадени от едни от най-великите китаристи в историята. Всеки ден ще свиря част от някоя школа и ще ви информирам за резултатите. Също ще давам и съвети, насоки и ест. нотен материал.
Първата школа, която ще разгледаме е Matteo Carcassi Methode Compelete Guitare.
Кой е Матео Каркаси ? Италиански класически китарист и композитор.
Каркаси е роден във Флоренция и първоначално изучава пиано, но се научава да свири на китара още като дете. През 1810 г. се мести в Германия. През 1815 г. живее в Париж където се преподава уроци по пиано и китара. През 1823 г. изнася серия от концерти в Лондон с огромен успех. Преустановява концертната си практика през 1840 г.. Умира в Париж през 1853 г.
Заедно с Фердинандо Карули и Мауро Джулиани Каркаси е един от представителите на класическата италианска китарна школа. Много от неговите съчинения (сонати, рондо, капричии, валсове и др.) влизат в репертоара на съвременните изпълнители. Автор е на школа по китара (оп. 59) публикувана в Майнц през 1836 г. както и на други значими педагогически етюди. Най-известните му творби са събрани в оп. 60 „25 етюда за китара“.
Ако желаете PDF на тази школата, свържете се с мен
Да започваме!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ден 1
Единствената рисунка, според мен демонстрираща правилната стойка е доста многозначна. Размерът на китарите по-това време също е бил малко по различен. Стойката е подобна, но дясната ръка е била доста по-надоло, може би заради размера на китарата.
Първото, което привлича вниманието ми е, че всичкия текст е на немски и френски ( непонятни за мен ). Всички съвети и насоки, без понятие за тези езици остават секретни.
До колкото аз разбирам, както в повечето школи от този период, а и по принцип, в началото се обяснява нотацията, по специфични означения и общи неща. Тук може би трябва да кажа, че тази школа не е за начинаещи. Нужно е добро начално ниво, след което би било добре да се мине и през тази школа. Почти всички външни ( чуждестранни ) източници препоръчват няколко от тези класически школи. Като цяло и тези, които са "нови" използват информация създадена преди век.
След дългата непонятна част за мен, стигам до първите упражнения ( стр. 19 ).
Всичко започва с арпежи - 21 броя. Като в №0 са посочени използваните акорди ( 2 ), всички други са вар. с различна пръстовка и нотно времетраене.
Днес ще разгледам първите 5 ( + първият 0лев ).
Преди началото е добре да се загреят ръцете с леко упръжнение. Все пак ще свирим акорди, а те натоварват лявата ръка. Също така ако имате нокти на дясната ръка, постарайте се да им предадете добра форма ( по тази тема ще говор друг път ). Излишно е да казвам, заемете добра стойка и правете почивки на 25-30 мин.
Тук можете да видите примерна загявка : Тук
Тук може да прочетете съветите ми за правилна стойка : Тук
Тук може да прочетете съветите ми за правилна стойка : Тук
Поставям метронома на 40bpm. В момента в който свиря пример без абсолютно никаква грешка, с идеално тоноизвличане ще премина към следващия пример.
Следкато изсвирих всички примери в горепосоченото темпо, започвам да вдигам скоростта с 20bpm. Ще продължа до момента, в който започна да допускам дори и най-малка грешка! Като цяло работата ми с метроном протича по този начин :Прочети тук. Ако се чудите от къде да намерите метрономе .... ТУК
Като заключение - добре е да се прави кратка пауза между всяко упражнение. Натоварват лявата ръка, а и се натиска едно и също т.е. многократното повторение на едно действие без пауза е фактор предразполагаш развитието на патологии!
Следват кратки етюди в различни тоналности.
Тук ще работ по същият начин. Като първо ще изсвиря акордите, а след това арпежите по тях.
Доста по приятно е когато има повече от два акорда за изсвирване. Тук може да обърнете внимание върху строежа на един етюд. Ако не сте го направили до сега, ако знаете кои акорди участват в една пиеса или етюд, само трябва да научите дясната ръка и всичко е много по лесно.
Следващото разглеждано в школата са гами и по няколко етюда за всяка от тях. Започвам с До мажор. Принципът на работа с метроном си остава.
Не забравяйте, въпреки леснотата на някой от упр-та, търсете добър тон и безгрешност!
Предполага се, че това е за тези, които не знаят гамата! След научаването следва и кратко упр.
Съвет: В момента ще разглеждаме До мажор, но добра идея ще бъде, да научиш гамата до мажор в различни пръстовки по целия гриф.
Note: при използването на метроном, задължително отмервайте и с крак!
Много забавно става при по-високо темпо :) Съблюдавайте пръстовката стриктно!
Следват каденци т.е. хармонията която ще се използва в следващите пиеси.
За днес ще завърша с първата от пиесите в До мажор Prelude. Като търсено темпо е около 110-130bpm.
Надявам се, че това което сте видели до тук ви е било полезно! Ако имате въпроси, оставете ги в коментарите. Следващият път ще продължа с останалите етюди в До мажор. Разгледайте раздела класическа китара, в него съм публикувал различни пиеси и етюди ( включително с клипове и нотация ). Прияятно свирене:)
Упр.4. Връща ме се към школата на Каркаси с последните арпежи от нея.
Упр. 5. Продължаваме с фламенко техниката. В предишния урок разглеждахме базовия метод на удъра i-s-a-m. Тук вече това е развито в ритмически упр.
Както казва до сега, използвай метроном, винаги започвай бавно и постепенно забързвай. Води записки за темпата и проблемите които срещаш.
Като заключение - добре е да се прави кратка пауза между всяко упражнение. Натоварват лявата ръка, а и се натиска едно и също т.е. многократното повторение на едно действие без пауза е фактор предразполагаш развитието на патологии!
Следват кратки етюди в различни тоналности.
Тук ще работ по същият начин. Като първо ще изсвиря акордите, а след това арпежите по тях.
Доста по приятно е когато има повече от два акорда за изсвирване. Тук може да обърнете внимание върху строежа на един етюд. Ако не сте го направили до сега, ако знаете кои акорди участват в една пиеса или етюд, само трябва да научите дясната ръка и всичко е много по лесно.
Следващото разглеждано в школата са гами и по няколко етюда за всяка от тях. Започвам с До мажор. Принципът на работа с метроном си остава.
Не забравяйте, въпреки леснотата на някой от упр-та, търсете добър тон и безгрешност!
Предполага се, че това е за тези, които не знаят гамата! След научаването следва и кратко упр.
Съвет: В момента ще разглеждаме До мажор, но добра идея ще бъде, да научиш гамата до мажор в различни пръстовки по целия гриф.
Note: при използването на метроном, задължително отмервайте и с крак!
Много забавно става при по-високо темпо :) Съблюдавайте пръстовката стриктно!
Следват каденци т.е. хармонията която ще се използва в следващите пиеси.
За днес ще завърша с първата от пиесите в До мажор Prelude. Като търсено темпо е около 110-130bpm.
Надявам се, че това което сте видели до тук ви е било полезно! Ако имате въпроси, оставете ги в коментарите. Следващият път ще продължа с останалите етюди в До мажор. Разгледайте раздела класическа китара, в него съм публикувал различни пиеси и етюди ( включително с клипове и нотация ). Прияятно свирене:)
напред към другите дни
Ден 2
След първият ден реших да предложа и малко по- голямо натоварване. Времето което ми бе нужно, за да направя нещата от първия ден бе около два часа, а това ми се струва малко време за свирене ( достатъчно ако това са единствените два часа с с които разполагате).
Днес ще използвам и някой упр. от други школи, които ще разглеждам по напред във времето.
Започвам със настройване, преглед на формата на ноктите на дясната ръка и загрявка за около 15-20мин.
Следкато загрях добре! Преминавъм към упр. за " разтягане " на пръстите;
- при най-малкото напрежение или болка се спира!
- естествено да се прави винаги с метроном.
Аз не изпитвам голяма трудност когато свиря това упр. но мойте ръце са големи ( висок съм около 190см.) ако свирите за първи път подобно упр., може да започнето от 5-та или 7-ма позиция и постепенно с времето да стигнеш до първа позиция. Стреми се за перфекна постановка на лвата ръка.
Следва хроматично упр.
Това е целит "шаблон", след, което единственото което се сменя е пръстовката на дсната ръка -
im - mi - am - ma
Свири задължително с метроном по начина използван в ден 1-ви. За най-добър резултат всеки пример трбва да се повтори 6-пъти на всяка струна! Отнема време, но не е ли идеята това! Бих се радвал да разбера колко време си отделил за тези 4-ри примера :)
Ако решиш да повтаряш на всяка струна, добра идея е да се редува Apoyando - Tirando - Stacatto ( като се стре да спираш звука от струната със следващи пръс ). Също така на 6-та струна може винаги да свириш с палец.
Аз започнах с 40 bpm, което е доста бавно, но както съм казвал в други теми, мускулите се учат по-бързо когато се свири по- бавно ! Ако търсиш развитие в темпо, ще отнеме много време, само за това упр. Ако разполагаш с време, действаи, но не забравяи на всеки 25-30 мин. почивка - стани от стола, направи масаж на ръцете си, раздвижи се!
След един час, на 40 bpm минах всички струни, всяка по 6ст. пъти.... дълга и широка, но има смисъл.
Следва гами. Предишния ден разгледах До мажор от първа позиция, днес ще ти покажа и още няколко варианта.
Аз не изпитвам голяма трудност когато свиря това упр. но мойте ръце са големи ( висок съм около 190см.) ако свирите за първи път подобно упр., може да започнето от 5-та или 7-ма позиция и постепенно с времето да стигнеш до първа позиция. Стреми се за перфекна постановка на лвата ръка.
Следва хроматично упр.
Това е целит "шаблон", след, което единственото което се сменя е пръстовката на дсната ръка -
im - mi - am - ma
Свири задължително с метроном по начина използван в ден 1-ви. За най-добър резултат всеки пример трбва да се повтори 6-пъти на всяка струна! Отнема време, но не е ли идеята това! Бих се радвал да разбера колко време си отделил за тези 4-ри примера :)
Ако решиш да повтаряш на всяка струна, добра идея е да се редува Apoyando - Tirando - Stacatto ( като се стре да спираш звука от струната със следващи пръс ). Също така на 6-та струна може винаги да свириш с палец.
Аз започнах с 40 bpm, което е доста бавно, но както съм казвал в други теми, мускулите се учат по-бързо когато се свири по- бавно ! Ако търсиш развитие в темпо, ще отнеме много време, само за това упр. Ако разполагаш с време, действаи, но не забравяи на всеки 25-30 мин. почивка - стани от стола, направи масаж на ръцете си, раздвижи се!
След един час, на 40 bpm минах всички струни, всяка по 6ст. пъти.... дълга и широка, но има смисъл.
Следва гами. Предишния ден разгледах До мажор от първа позиция, днес ще ти покажа и още няколко варианта.
Като начина на упр. е:
Като метронома в началото е на 40bpm и постепенно се увеличава по познатия метод.
NOTE: Записвай темпата за всяко упр., за да знаеш при следващо свирене дали има напредък, дали трябва още да работиш, за да постигнеш по-добър резултат!
Как си ? Отказа ли се ? Или ще продължим? Естествено, че ще продължиш, не е ли това целта! За да станеш добър трбва да дадеш много, много, много време, а след това ще получиш и подобаваща награда за времето и труда положен в това!
За този, който не се е отказал и до момента е изживял около два часа свирене, следва изненада! Стигнахме до средата! Следва припомняне на свиреното от предишни ден т.е. първите примери от школата на Каркаси. Минаваме по същият начин както предишният ден, но този път се търси по-голяма майсторство, скорост, точност. Вече се работи за бързина.
След като минах през вчерашния матерял преминавам напред.
Като метронома в началото е на 40bpm и постепенно се увеличава по познатия метод.
NOTE: Записвай темпата за всяко упр., за да знаеш при следващо свирене дали има напредък, дали трябва още да работиш, за да постигнеш по-добър резултат!
Как си ? Отказа ли се ? Или ще продължим? Естествено, че ще продължиш, не е ли това целта! За да станеш добър трбва да дадеш много, много, много време, а след това ще получиш и подобаваща награда за времето и труда положен в това!
За този, който не се е отказал и до момента е изживял около два часа свирене, следва изненада! Стигнахме до средата! Следва припомняне на свиреното от предишни ден т.е. първите примери от школата на Каркаси. Минаваме по същият начин както предишният ден, но този път се търси по-голяма майсторство, скорост, точност. Вече се работи за бързина.
След като минах през вчерашния матерял преминавам напред.
Мдааа този път са повече! Но смело напред!
Следват всички останали творби в До мажор.
За последния етюд имаи предвид - Allegreto = 120-132 bpm. Може би ще ти е нужно малко повече време за да го изчистиш. Като правило номер едно! Всеки тон да се чува перфектно, да се спазва динамиката и пръстовката.
Ако си изсвирил всичко и ти е отнело около три часа, трябва да се поздравиш! Ако всичко ти е отнело час-два .... по-добре раздели нещата на две или три части. Ако си "копал"4-5 часа Браво! продължаваи все така.
Това е от мен за днес.
Към Ден 3
Към Ден 4
Записвайте свойте резултати, за да следите прогреса си! Скоро ще доиде момент за равносметка т.е. ще преминем през всичко разглеждано до момента, за да бъдем сигурни, че се знае. На базата на постигнатите резултати и обновяването им след време ще можеш лесно да разбереш какво си правил и какво не, върху какво трябва да се работи.
Към ден 5
Към Ден 3
Ден 3
Ако не си минал през Ден 2 натисни тук!
Да започваме! Първо загрей двете ръце след това премини към упр-та.
Упр. 1.
Контрол
Със квадратчет е осначено мястото кадето трябва да застанат посочените пръсти, но да не натискат. Те трябва да седят на металните прагове. Свири бавно, търси добър тон, при болка прекрати!
Упр.2.
а)
б)
в)
г)
Упр.3.
И така към, приложените гами от предния ден ( До мажор ) ще свиря на терци, пръстовката е показана отдолу. Отново свиренето е с метроном по- познатия метод!
Упр.4.
Свирене на терци. Като пръстовка за дясната ръка може да използвате посочената в предишното упр.
Упр.5.
Продължавам с школата на Каркаси. Като първо изсвирвам с метроном от 0-12, до постигането на най-добър резултат. След, което продължавам с двата нови.
Упр. 6.
Следва втория от началните етюди - Сол мажор
За днес толкова. Аз мисля да посвиря отделно пиеси и етюди. Ако искаш и ти разгледай в блога ПИЕСИ - ЕТЮДИ. Ако имате въпроси или съвети, оставете ги в коментарите.
Към Ден 4
Ден 4
Днес, продължаваме по познатия начин
Упр. 1 Робчето означава, че пръста остава на мястото си през цялото време.
Упр.2.
При сменянето на пръстите - едновременно и плавно
а)
б)
в)
г)
Упр. 3. Гами
Приложи показаният долу модел към всички грифови форми показани в Ден 3. Този модел е обратния на този от предишния ден. Особенно внимание обърни на четвъртата пръстовка!
Упр. 4.
а) Отново терци, но в две октави - използвайки ip-mi-am-ai
б) Сексти в една октава
Упр.6. Следващият етюд - в Ре мажор; започни бавно с метроном!
Упр.7. Нещо ново за изучаване. RASGUEADO - или начин на свирене с дясната ръка характерен за фламенкото.
Изпълнение:
Поставете палеца на дясната рака да лежи в-ху 6-та струна. свийте всички останали пръсти към вътрешността на дланта.Като юмрук, но без стиснат палец. Удърите с пръстите са в реда i-s( кутре )-a-m, преди удъра с s, i се пребира обратно. В началото това движение са прави бавно и ритмично.
Записвайте свойте резултати, за да следите прогреса си! Скоро ще доиде момент за равносметка т.е. ще преминем през всичко разглеждано до момента, за да бъдем сигурни, че се знае. На базата на постигнатите резултати и обновяването им след време ще можеш лесно да разбереш какво си правил и какво не, върху какво трябва да се работи.
Това е за днес, приятно свирене.
Към ден 5
Ден 5
Продължаваме със всекидневната рутина. Като цяло до мемента всеки ден има нови упр., но по структура те не са много различни. Постепенно развиваме техниката на двете ръца.
Упр. 1 За лява ръка с лежащи пръсти
Упр. 2
А) Следва по различен вар. на предишните упр.
б)
в)
г)
Упр.3. Гами
A)
B) До можор в сексти- две октави. Приложи доло показаните пръстовки
Упр.4. Връща ме се към школата на Каркаси с последните арпежи от нея.
Упр. 5. Продължаваме с фламенко техниката. В предишния урок разглеждахме базовия метод на удъра i-s-a-m. Тук вече това е развито в ритмически упр.
Както казва до сега, използвай метроном, винаги започвай бавно и постепенно забързвай. Води записки за темпата и проблемите които срещаш.
Няма коментари:
Публикуване на коментар